Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Gammalt hus - ny inspiration

Hundkex

En helg kan innebära vila och en helg kan innebära massa aktiviteter. Det jag bär med från helgen som lider mot sitt slut är bland annat ett besök hos vänner som flyttat till ett nytt hus. Eller nytt är fel att skriva för det har stått där i över hundra år. Den där känslan som finns i ett gammalt hus går inte att återskapa i ett nytt, ett nytt som i sig har sina fördelar med värmegolv, el som är dragen för inte så länge sen eller annat modernt. Men det är ändå något visst med gamlingarna. Jag är allt lite avis!

Inspiration kan komma när man minst anar det. Det är då den är som bäst. Hos våra vänner hängde en liten tavla. Jag såg den först i periferin och trodde då jag såg något annat än den faktiskt föreställde - där kom fröet till idéen - innan jag gick närmare och studerade den. Så här blev det när jag sovit på saken. Med hundkex istället eller jag har för mig den heter något annat. Nu kommer jag inte ens ihåg hur "orginalet" såg ut. Det var kanske inte ens en blomma. Men den röda färgen följde i alla fall med. Jag tänkte mig egentligen bilden med en mimosablomma, men det har jag ingen, får kanske gå och köpa en och fotografera.

Vilken gillar du bäst, bilden med eller utan gul kantlinje runt blomman? Eller den med blomma i gråskala?


Röd hundkex

Röd-hundkex

Kommentarer

Populära inlägg