Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Loppad liten låda

loppad_lada

Vad gör man sista lediga dagen på semestern? Man går på megaloppis. I söndags följde jag med några nya vänner, två av dem tillika bloggande, till en årlig tillställning i Rydsgård. Loppisen började halv två. Då öppnades grindarna, en man blåste i ett horn och se ivrigaste sprintrarna satte iväg. Man fick dock inte lov att köpa något den första kvarten, se och röra men inte köpa. Efter en kvart ljöd hornet igen: sätt igång!

Det var kul att gå och titta. Långt ned i en kartong under ett bord hittade jag den här fina asken med en slags intarsia. Fem spänn. Den och några glasfat med och utan fot till att servera sju sorters kakor a la tant-med-förkläde-style på fick följa med hem samt en liten liten gräddsnipa att använda när mor är och hälsar på, så att hon själv kan få hälla upp den enda droppen mjölk hon vill ha i kaffet.

Nu är nog loppissäsongen över för den här sommaren, vilket bara är bra: vi behöver inte fler små glasfat på fot eller fina salladsskålar.

Kommentarer

  1. Vacker! Min loppisnärvaro i sommar har varit nästan noll. Jag gillar jakten, men hittar sällan megafynd. Jag lever iofs lite fortfarande på förra sommarens Josef Frank lampskärm som blev min för tjugo pix. Det kallar jag fynd!

    SvaraRadera
  2. Åh jag älskar loppisar. Man vet aldrig vad man hittar :)
    Själv ska jag till en loppis/secondhand idag och försöka hitta en jeans jacka och lite vackra bestick :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul. Jag funderade på att åka dit men eftersom vi hade varit på fest kvällen innan så var startsträckan lite lång.

    SvaraRadera
  4. Hallå! Vad fin bild det blev. Jag hade som ambition den här sommaren att plåta alla loppisfynd och lägga ut på bloggen. Men det gick sådär... När jag kom på att jag skulle fota dem hade alla grejor redan spritts vida omkring. Ett resultat av att jag, småbarnsmor som jag är, försöker vara effektiv. Så vips innan jag vet ordet av är tygerna redan sorterade i tvättkorgarna, de små skålarna i diskmaskinen, Agnes leksak på övervåningen och sen är det ju liksom kört. Men en bild då och då kanske det kan bli i alla fall ;)

    SvaraRadera
  5. Jag hade också den ambitionen, men skålarna mm kommer nog inte att bli fotograferade...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg