Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Kräftor och mjölkchokladtårta

kraftor

Jag kommer ihåg när matprogrammen om vindrickande Floyd gick på TV. När de visade programmet om när de kokade kräftor och majskolvar hade det blivit ramaski världen över. Utom i Louisiana och Sverige. Djurplågeri. Men gott är det. Igår sörplades det kräftor ute på terrassen hos oss. Fint väder var utlovat, men det kom ett ösregn som hette duga och vi tog fram stora presenningen och byggde enligt barnen en koja över parasollet.

Till efterrätt vankades det mjölkchokladtårta med mandelmassebotten och kaloririkt ovanlager. Hos Tasteline hittar du receptet på en enkel och välsmakande sak. Jag hyvlade mörk choklad över, satt dit två köpe-marsipan-rosor och strödde över lite hallon.

tarta

Kommentarer

  1. Den där tårtan både ser och låter smarrig!!
    Har sparat receptet nu i min mat-mapp.
    Nu skall vi snart äta o att titta på den bilden gör att jag vill gå direkt till dessert. Som vi då inte har;(

    kram o tack för tipset!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg