Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...

Frankrike i bilder

france_1
Den största och tätaste hortensia jag sett.

Vad gör man med nästan femhundra bilder? Inte orkar jag göra ett album som tar plats av dem. Vi kan titta på dem på TV:n i bland via Mac:en och så kan jag lägga ut en del på bloggen. Här kommer sju av dem.

Tre lågtryck låg över Europa när vi var i Bretagne. Vi är inte så mycket för att ligga på stranden en hel dag, men lite mer sol än vad vi fick hade vi nog allt hoppats på. Däremot var det en upplevelse att komma till Bretagne och även Normandie som vi hann besöka på vägen dit. Vackra landskap med fin arkitektur, ljuvlig mat- och dryckkultur och även en del krigshistoria. Snart kommer ingen att finnas kvar som upplvet andra väldskriget.

Vi besökte Sainte-Mère-Église, kyrkan där en fallskärmssoldat fastnade under invasionen. Museét bredvid besöktes av många amerikaner. Jag tyckte det var mäktigt och märkligt att se utrustningen de använde. Att det bara gick. Den var verkligen enkel med moderna mått mätt.

Huset vi hyrde var ett stenhus inredd med mörka trämöbler i gammal stil. I köket fanns en gasanläggning som värmde upp huset. Det tog lite tid att vänja sig vid tanken att ha en brinnande gaslåga i sitt hus. Men jag kan försäkra om att vattnet blir varmt och att disken blir ren snabbt när man diskar med nästan kokande vatten, men det gör ont!

Stränderna var antingen klippiga med stup som kan göra vilken mamma som helt orolig. Medan jag tänkte på det under en promenad och hållande barnen hårt, hårt i händerna, kom en man joggande förbi, precis längs klippkanten bara någon decimeter från tio meters klippvägg rakt ner i vågorna! Hur vågade han? Eller så var stränderna vid ebb flera hundra meter breda. Det knastrade av snäckor som krossades medan man gick. Några av de fina konstverken från naturen fick följa med hem.

Att vi ätit god mat behöver jag väl nästan inte skriva, men även mindre avancerade rätter som hamburgare längs motorvägen. Jag har börjat uppskatta McDonalds-konceptet mer, om man väljer bort pommes frites (det går dock inte i Belgien) och sockerläsk och tar morötter och mjölk eller vatten eller light till vuxna. Konceptet passar resande barnfamiljer utmärkt: ingen väntan på maten, maten är välkänd och behöver nästan inte trugas, det finns för det mesta en lekplats där barnen kan springa av sig energin de inte fått utlopp för i bilen, medan de vuxna kan få sitt kaffe, samt att de har gratis internet vilket gör att man kan boka nästa hotell på vägen hem medan barnen leker. Just då kunde jag skriva under på att "I'm lovin´ it", men nu vankas det inte hamburgare på länge, länge kan jag lova.

På vägen hem körde vi inom Paris, barnen fick se Eiffeltornet, men vi lät bli att stå i kö i timvis i såväl hisskön som trappkön. Vi åt en äppelkaka och drack en caffe latte, sen vidare norrut. Paris light.

Norrut till Amsterdam. Nu vet jag hur "det" luktar. Ruttet hö med farinsocker och lite eld på det. Örk. Vi bokade ett helt vanligt välkänt hotell, men rummet luktade skumt. Jag gick ner och frågade om de hade rökfria rum och fick svaret att hotellet var fullt och att alla rum var rökfria. Sen två veckor, ny lag i Holland. Ok. Inget att göra. På kvällen öppnade vi dörren ut i korridoren och insåg att ingen verkade bry sig om förbudet. Lukten av droger (skriver så eftersom min okunskap inom området är stor, så jag vet inte vad det var de rökte) låg tung på hela hotellet. Vi stängde snabbt dörren och la handdukar för dörröppningen. Samtidigt insåg jag att de måste skrattat när frågade efter rökfria rum tidigare...

Dagen efter blev det kanaltur och då fick vi se även en vacker del av staden. De karatäristiska smala husen med en stor krok överst för att kunna hissa in stora saker genom fönstren och även Amsterdams smalaste hus; det var nog bara en och en halv meter brett! Guiden berättade att det finns många vackra trädgårdar inne på gårdarna. De skulle jag gärna sett!

Det var två sköna veckor tillsammans med familjen med många upplevelser och god mat och viktigast av allt: tid att bara vara tillsammans utan måsten som rensa ogräs eller snickra.

france_4
Stekta sardiner. "- Mamma, jag får se fiskens skalett!"

france_5
Ett måste, brulépudding till dessert.

france_7
Jatack, jag kan tänka mig att ta med trädgården hem.

france_6
Ingen sol- och badsemester...

france_3
... utan mer upplevelse av ebb och flod, snäckletande och landskap och mat!