Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Retro

tisdagstema_retro

I snart ett år har vasen ovan stått hemma hos oss. Det är arvegods från min mormor. Den stod precis när man kom in i hennes vardagsrum, vid den gröna fåtöljen, precis innan man kom fram till bordet där det dukades när det var släktträff. Något av det godaste min mormor lagade var kokt höna i curry. Den starka gula färgen med bruna små små prickar i och smaken, så som bara mormor fick till det.

Ungefär samtidigt jag fick vasen fick jag även ett nummer av Sköna hem i brevlådan. Där kunde jag läsa om konstnären Anna-Lisa Thomson som designade vasen Paprika 1948 och den fortsatte att tillverkas in på 60-talet.

Jag har sen funderat på vad jag ska ha i den. Har inte kommit på vilka blommor som skulle passa bäst däri. Eftersom jag hellre har blommor i kruka än snittblomor, så har jag kommit fram till att vasen ser bäst ut som den är. Kanske kan jag tänka mig ett fång höga vita blommor som-jag-inte-kommer-på-vad-de-heter-nu eller några torkade sotare och vassblad. Som mormor hade det.

Dagens tisdagstema är Retro.

Kommentarer

  1. Känner igen den där, den är jättesnygg, retro och modern!!!

    SvaraRadera
  2. Visst blir föremålen ännu finare, när det finns minnen till.
    Något att bli glad avi vardagen.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Får inte riktigt grepp om den, men den verkar urläcker av det jag ser :)
    Kram, kram!

    SvaraRadera
  4. den där ska du vara rädd om.. verkligen en dyrgrip:-)

    SvaraRadera
  5. En riktig klenod. Var stolt över den och rädd om den. Den är mycket vacker både med och utan blommor. KRAMEN!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg