Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

International Street Market i Malmö

bonor


Google-vädret visar idag en sol och ett regnande moln samtidigt. Tänk att det var just regnsbågsväder i morse när jag hämtade tidningen. Eller vi. För barnen ska alltid, utan undantag oavsett vad som visas på morgon-TV:n, följa med om de är vakna till denna ritual.

I veckan gästas Malmö en mängd marknadsstånd fyllda med godsaker som franska våfflor av storlek som heter duga eller kanske "middag", grönsaker fräscha, välväxta, mogna och fulla med smak som ljuslila auberginer runda som apelsiner, gigantiska vitlökar där en klyfta nog kunnat ge eftersmak en livstid, söt baklava, tyska wurstar: tjocka och tunna, lockande vinröda och även mindre aptitliga ljusbeige och dessutom ett hav av blommor väntande på någon som ska köpa och vårda dem, längs gågatan. Lunchen igår var verkligen ett avbräck från den vanliga lunchrundan.

Jag stod vid ett stånd med franska bakverk, faktiskt just detta och stod med pengar i handen för att köpa hallonvåfflor med vaniljkräm, de rutiga läckerbitarna som ligger närmst i bilden. Som det vattnades i munnen. Men samtidigt kom jag på att visst är det gott, för stunden, men efteråt brukar jag ångra stundens infall för sötsaker i större mängder än en munsbit. Så jag ångrade mig innan det var för sent (vilken motsägelse). Jag föll inte för frestelsen. Istället köpte jag mig en persika, en nektarin och en liter jordgubbar. Nektarinen gjorde smaklökarna lyckliga, drypande av fruktsaft, full av söt välmogen smak och dessutom nyttig. International Street Market fortsätter ända till söndag och jag säger som Arnold "I'll be back".

Bilden är tagen i Finland förra sommaren, men skulle lika gärna kunna varit tagen igår.

Kommentarer

Populära inlägg