Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skriva med ljus

Fotografera är ett grekiskt ord som betyder att skriva med ljus. Mitt första fotografi tog jag på Rhodos när jag fyllde sex år. Då fotograferade jag med min mammas kamera där man kunde köpa lösa blixtar med jag tror det var åtta stycken i varje enhet. Motivet var mina föräldrar på den vita stenbalkongen. När väl bilderna kom tillbaka från framkallningen var de av formatet kvadratiska och inte rektangulära eller vad-du-vill idag.

Förr tror jag att man tittade mer på de färre bilder man tog än idag. Idag tittar man på dem i fem sekunder innan man tittar på nästa och skriver sällan ut dem eller förstorar upp dem. Vi har en Apple-TV som skickar bilderna till TV:n där man kan få sina favoritbilder visade i bildspel med musik som datorn väljer eller "väljer". Jag loggade in på mitt Flickr-konto via TV:n och spelade upp bilderna från bloggen på TV:n. Datorn valde då ut låten You're the inspiration med Chicago, vilket jag tycker var ett klokt val!

japansk_lonn_

Vanliga pappersbilder blir förvånandsvärt bra på en vanlig färgskrivare. Jag har en hel hög hemma. Och idag hittade jag äntligen den där smarta tavelramen jag hade för mig att jag sett någonstans. Kanske inte så svårt att göra själv, jag vill ha större format än vad de har i webbshoppen.

Kommentarer

  1. Jag skriver aldrig ut några bilder alls :( Men jag ska...tänker jag hela tiden. Jag tycker verkligen det är roligt med fotoalbum men jag inser att fotoalbumens tid är förbi och jag sörjer den.

    SvaraRadera
  2. Petra: Det är rätt kul med album, om de inte vore så tidsslukande att göra. Å var ska man förvara alla sen?!

    Tack Hanna-Sofia! Det är vårt lilla japanska blodlönnsträd och jag låg på marken och tog bilden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg