Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Baksidan, av allt

maskros_baksida


I fredags kväll snöade naturvetenskapsnörden i mig in på ett TV-program om jaa, universum och de stora naturvetenskapliga frågorna som Einstein var en av de första att prata om i sin speciella relativitetsteori. Albert Einstein är verkligen en av de människor jag beundrar mest. För sin förmåga att objektivt analysera världen och egenskapen att samtidigt vara en pacifist. I TV-programmet satt två äldre män på var sin safaristol på en klippa i en landskap i gula och orange toner som jag kan tänka mig var Grand Canyon. De pratade om tvillingparadoxen, om att tiden bör gå snabbare ju snabbare man rör sig och om varför tidsresor endast vore möjliga framåt, men inte bakåt i tiden: läs mer om The Grandfather-Grandson Paradox och hela tiden med en smula humor.


Varje mening de sa innehöll så många ovardagliga begrepp och abstrakta teorier att jag inte kunde svara min man när han pratade med mig. Den kvinnliga kapaciteten för att göra flera saker samtidigt tog slut för mig här. Men det var verkligen riktigt intressant, komplicerat och rätt svårt att förstå (och ännu svårare att försöka återberätta här). Abstrakt samtidigt som det är det mest konkreta vi har: vårt universum. Fascinerande.


Vad har då detta med tisdagens tema "baksida" att göra? Jo, vad är egentligen en baksida om all materia egentligen bara är energier i olika nivåer och tiden egentligen bara är en "tredimensionell punkt" i rummet? Det är människan som är fascinerande.

Nog med vetenskap, dags att plocka undan frukosten. Det är baksidan av att gå upp först.

Kommentarer

  1. Vilken vacker bild... i skuggan av en maskros.

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker bild. Och ovanlig. Roades också av din text. Såg framför mig hur du satt och koncentrerade dig framför tv-programmet ;)

    SvaraRadera
  3. Sandbarnet: Tack. Fint namn på din blogg!

    Tant brun: Ja, det var precis vad jag gjorde. 8 dagar kvar för din del, lycka till!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiks bild! Och tänkvärda ord.

    SvaraRadera
  5. Så sant. och vilken underbar bild!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig text! ”Vad är egentligen en baksida om all materia är energier” frågar du – Jo, det är förstås antimaterias sida och framsidan blir då materias sida …*ler*
    Tur att han kan ta itu med mer verklighetsförankrade rutiner såsom disken, när frågorna blir för stora… Därför tittar jag på din bild och njuter av det jag ser och skuggan i bladet ger en extra dimension åt bilden.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  7. Snackansdagar: Jag sprang in och hämtade kameran när jag såg maskrosen i trädgården: ett fotoögonblick varar för det mesta inte så länge.

    Nilla: Ja, i den mån man kan tänka sig vad som egentligen menas med alla teorier.

    Randi: Det har du så rätt i, också en smula humor här, där fick du till det! Kram själv :-)

    SvaraRadera
  8. Ville bara säga att jag är förälskad i din maskrosbild, den är suverän!!!

    Go' nattkramis // AnCa

    SvaraRadera
  9. Jessika: Jag blev rätt nöjd med den lille rackaren, faktiskt! Danke :-)

    Ancan: Åh du e för go. Detsamma!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg