Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Att ha och äta sommarkakan

sommar


Sommaren som ligger framför oss är som en semester innan den påbörjats: känns som bäst. Även om den faktiskt är ännu bättre när det är juli, strand och grilldagar. Då brukar jag fundera på hur man överlever vinterhalvåret.

Hemma i trädgården och i vardagsrummet med stora fönster driver jag privat plantskola. Det ska bil lummigt och blommigt i trädgården i år! Nästa projekt är att snickra drivbänkar och planteringsbord. Jag har hittat några planteringsbord på de stora byggvaruhusen, men de ser ut att kunna vingla sönder lagom till den första vårstormen som blåser bort alla vackra vita blombladen från körsbärsträden hos mina föräldrar kommit.

I morse vaknade vi till ljudet av motorsågar. Det skär i hjärtat när ståtliga träd sågas ned. Men sen å andra sidan får vi kanske trevliga nya snett-mitt-emot-grannar inom några månader.

Litet sommarcollage med tunika från Lexington och vita Esprit-jeans, till det det ena eller andra paret übersköna clogs från Birkenstock, har ett par i annan mönsterställning som hänger med varje sommar. Solhatt från La Redoute, Ray-Ban sonnenbrillen och ett silvirgt armband också från La Redoute. I den lila väskan stoppar man handduken, solkräm, mackorna och en tidning (barnen är hos mormor och morfar och mannen klipper gräset). Å hopp upp på skotern och iväg till stranden.

Kommentarer

  1. Så härligt somrigt! Clogsen blev jag sugen på som en variant på foppatoffeln ;)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga sommar-collage du har gjort! Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Jessika: De är verkligen sköna, dock lite bredare än vad de ser ut som på bild.

    Nilla: Danke danke :-)

    SvaraRadera
  4. Sån läcker rosa scooter! nu saknar jag vår pippi-gula elscooter.
    bara inte maken har sålt den, kommer inte ihåg vad han gjorde av den....

    Ann

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg