Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Trädgårdsinspiration

gardentime

Äntligen kan man gå ut i trädgården och pysssla. Vi gjorde mer än bara pysslade under helgen som gick: körde jordfräs på större delen av gräsmattan. Så nu har vi finpulveriserad jord/grus/lera på större delen av tomten. Planen är att gräva ned automatisk bevattning och att dränera så att vi kan bygga trädäck. En bonus blir att mossan försvinner också - för ett tag i alla fall. Det är mest mannen som sköter dessa uppgifter, så vi andra håller oss till de lättare arbetsuppgifterna som att rensa höstlöv ur perennkrukorna, plantera nytt, spela fotboll, cykla trehjuling eller sparkcykel mycket fort och klättra in i lekstugan genom fönstrena.

Lite trädgårdsinspiration som förgyller the dirty job i trädgården:Fågelbur till växter som slingrar sig ut själv. Handskar, skor och snickarbyxor framtagna speciellt för kvinnor från Granngården och GardenGirl. Litet drivhus och odlingsbädd, gärna flera stycken, inte helt svåra att göra själv bara man har det rätta virket och fröer i form av ruccola, asiatisk mix och ätliga blommor att plantera och sedan stoppa i maten. Lanterna från Duka.

Kommentarer

  1. Härligt collage! Jag har en lerplätt att få fason på till nästa vår, så jag får återkomma då :-)

    SvaraRadera
  2. Underbara byxor men de var ju tyvärr slut ;( Annars ahde jag slagit till. Man skall vara fin i trädgården också tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Jag är totalt ohändig, men ÖNSKAR mig ett litet land.
    Fast i ärlighetens namn så är några växter i krukor det bästa för mig. Och även växterna ;)


    kram Ann


    ps. jag håller på med utmaningen, har dykt upp lite annat bara!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig fågelbur - den måste jag bara ha!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  5. Vad ni har stått i. Vi ska nog till nu till helgen. Det är först nu som all snö äntligen har tinat bort från gräsmattan.

    Detta kollage tilltalade mig massor. Mycket läckert och det väcker massor av farligt ha-begär :-)

    Ha det bra! //Jellon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg