Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Stora Bededagen

stora_bededagen

Idag är det Stora Bededagen i Danmark. Enligt en dansk källa slog man ihop flera olika helgdagar till en enda stor helgdag då allt är stängt i grannlandet. Tanken är väl att man ska vila och praktisera religion... men icke! Malmö är fullt av danskar idag. Shoppa och fika. Det är det man vill göra när man är ledig visst. Traditionen bjuder att man ska äta hveder. Här hittar du ett recept med den något udda angivelsen "5 gram jäst". För min del hade det resulterat i bullar till hela kvarteret och inte bara 12-15 stycken, eftersom ett paket jäst innehåller 50 gram och inte slösas bort i onödan!

Innan Skåne och Danmark åter blev integrerat när bron uppfanns, trodde jag att Stora Bededagen hade med vårt för jordbruk gynnsamma klimat att skaffa: på stora Bededagen skulle alla ut och plantera betor. Men icke!

I övrigt kan noteras att äntligen kom min jacka från Ellos som jag beställde i januari och den passar perfekt! Hade varit fint med en Missoni-sjal till den. Bakgrunden heter Keisarinnaoch återfinns irl som tyg hos Marimekko.


Trevlig helg!

Kommentarer

  1. Tänkte också skriva lite om bededagen idag men du hann före, skönt så slipper jag ;-) Trodde precis som du tidigare att det hade med betor att göra. De där bullarna verkar inte vara GI-anpassade. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Jo, DINA n*g*rbullar är säkert väligt GI-iga men jag menade de danska hvederna. DE hade varit något för Nigella att sätta tänderna i.

    SvaraRadera
  3. Jag glömde vilka bullar jag bloggar om! Nä, de är inte helt GI-vänliga, men vem vill vara det när det är helg? Min karaktär sjunker med antalet dagar i veckan...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg