Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Öronflingaflong och försvinnande goda chokladbollar

Chokladbollar

"Akut öroninflammation är en varig inflammation i mellanörat som börjar plötsligt och normalt är kortvarig"
. Så står det i Vårdguiden. Jag tycker det är lite lustigt när man hittar sådana här formuleringar: varig och kortvarig :-). Vi har idag bockat av en för den här säsongen ny sjukdom: haft påhälsning av öroninflammation eller öronflingaflong som min syster kallade det på 70-talet.

Lång frukost och morgon-Bolibompa två gånger. Jag plockade fram kokboken och ingredienser till chokladbollar. Det var fullkornshavregryn, så lite GI var det allt! Fortfarande tar det en tiondels sekund för mig att komma på vad de små bollarna heter nuförtiden. Läste en artikel att då borde man inte få lov att kalla vridna studenter och finska pinnar för det heller.

Efter att hemmavarande delen av familjen lämnat kvar endast en trefjärdedels chokladboll till jobbande pappan slutade det med joggingrunda nummer två. Det var inte jag som tog den tuggan! När jag joggat förut längtar jag bara tills rundan tagit slut, men nu vill jag bara fortsätta och fortsätta. Vad har hänt? Hoppas det håller i sig.

Imorgon är det min tur att köpa fredagsfrukost på jobbet. Köpte det förväntade pålägget men också miniköttbullar från Scan. Pax för första smakprovet imorgon. Om jag kommer ihåg att ta med påsen i kylen... Annars får jag nog vända hem igen eller säga upp mig. Så allvarligt är det att glömma frukosten.

Kommentarer

  1. äsch....jag säger negerbollar, finska oinnar och skulle gladeligen säga svenskkulor och danskbullar om det bara fanns nå´t som hette det...fats jag kanske är en hemsk människa?! hmm...

    kramar...såg gott ut iaf

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga chokladbollar och lågt Gi .. jag tar 3 tack!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Leia, nä det är nog inte så farligt, så det tycker jag inte du är...

    Gårdsromantik: Varsågod!

    SvaraRadera
  4. Thanks Maryam, bought in a store selling Indian stuff (www.indiska.se).

    Jessika, lika bra som "mormorskorv" men problemet är att inte alla förstår det...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg