Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Paris i bilder

Paris_ost



Paris_brod


Paris_laduree

Oväntade möten och upplevelser är det bästa med att resa. Dessa tillfällen dyker oftare upp ju längre bort från guidebokens trampade stigar man beger sig. Under helgens Parisresa och promenadvägen till nya Triumfbågen från den vanliga Triumfbågen, hamnade vi på en söndagsmarknad. Stånden stod tätt, tätt under uppspända presseningar och det var trångt i gångarna bland parisare och deras halm-
dramaten-väskor. Utbudet var mestadels färska matvaror, även tillagade franska och afrikanska rätter och ett och annat loppisstånd.

Dessa fräscha råvaror! Våra snabbköpskronärtskockor framstår som rena plagiaten och ostarna som trängs bakom disken bara ber om att få fylla munnen med rejäla och starka smaker. Staplade baguetter som väntar på att bäras hem, ostron och andra läckerheter från havet som jag bara kunde gissa vad de heter. I brist på ett eget kök i närheten fick jag nöja mig med att spara bilderna på läckerheterna i min kamera. Jag fick flera konstiga blickar när jag fotograferade, det är ju vardagsmat för dem. Vi lyxade dock till det med fem mini-pannkakor med amerikanskt fluffigt utseende, men le chef hade stoppat en ingrediens av antingen pinjenötter, malda kastanjer, mandel, majs och kokos i vardera pannkaka. En oväntad upplevelse som förgyllde resan! Det hela avslutades med en liten liten kopp kaffe med fin crema och mycket smak i två caféstolar vända åt samma håll.

Lördagskvällen bjöd på skaldjursfat och ett glas vitt vin som smakade som rött, för mamman som inte tål så mycket nuförtiden. Min man tog en stor stek med äkta french fries. Vi åt på ett café som var mer som en restaurang draperad i tjocka röda sammetstyger som nådde från från källaren och säkert ända upp till vinden. Matupplevelsen är halva resan!

Jag kan tacka Weronica för tipset om Laduree. Ett anrikt café med de läckraste små bakverk jag skådat på länge. Jag smög in och tog ett foto på munsbitarna. Kön var lång med japaner som ville köpa med sig makaroner hem. Nästa fyra euro för en liten kaka! Smakar det så kostar det. Vi åt frukost där i söndags. När de kom in med kaffet trodde jag att den pyttiga kannan innehåll mjölken till kaffet. Och när brödkorgen kom in tänke jag "när kommer min korg?", men den första och enda var det tänkt att vi skulle dela på. Vi funderade på om den slitna gamla fina mattan hängt med från starten 1862. Trots notan och den med svenska mått knapra frukosten var det var ändå värt upplevelsen!

I de små stånden längs Seine hade jag nästan väntat att jag skulle göra ett bokfynd: när jag bläddrade i den gamla tummade boken skulle ett okänt orginal av van Gogh dyka upp bland de gulnade bladen. Men nej. Det var i alla fall grönt i Paris. Kastanjerna bar sina allra ljusaste och skiraste vårgröna blad. Och Notre Dame stod kvar. Och vi resta mätta och nöjda därifrån.


Paris_bocker



Paris_notre_dame

Kommentarer

  1. Tack för den härliga reseskildringen! Jag har varit i Paris en gång för tio år sedan med en vän. Vi körde hela kitet med organiserad bussutflykt till Monets trädgårdar. Aldrig mer säger jag ;-) Jag skulle gärna återvända.

    SvaraRadera
  2. Åh Paris!

    Jag måste försöka locka med maken dit!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  3. Åh, underbara Paris. Jag tror att du kan ha varit på marknad i "mina kvarter" där jag bodde under 5 år. Blir väldigt sugen på att åka ner igen - snart. =)

    SvaraRadera
  4. Väldigt vackra bilder! Jag längtar dit igen. Vi var ju där i november och intryck gjorde de där matstånden du pratar om, vi bodde på en väldigt oglamorös gata men vilka affärer, skaldjur i alla upptänkliga varianter, ostar åmigod. synd, som du skriver, att man inte hade kök och kunde laga till något.

    SvaraRadera
  5. Mmmm vilka helt fantastiska bilder från en lika fantastisk stad. Du har verkline fångat själen. //Jellon

    SvaraRadera
  6. vilka otroligt fina bilder du tar!

    SvaraRadera
  7. Å- vilka underbara bilder!! Skulle passa en resekatalog.
    Verkar haft haft en riktig parisisk semester.

    ha det bra

    //Thai-Ann

    SvaraRadera
  8. Kan bara hålla med alla här ovan. Jättefina foton och ett mysigt inlägg. Kanske åker jag till Paris i sommar.

    SvaraRadera
  9. Jaa, Paris är verkligen en fin stad - men oavsett skor får man ändå skoskav!

    SvaraRadera
  10. Ni verkar ha haft det fint! Så sugen på ost jag blev sen då... :)

    SvaraRadera
  11. Jag är fortfarande sugen: det blir fransk löksoppa med en rejäl osttoast ovanpå till helgen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg