Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Lång natts färd mot dag

Lang_

Lite basic att associera lång till lång väntan på våren, men så är det. Igår visade det digitala kvicksilvret 13,5 grader.

Igår lurade jag min man, som blev lång i ansiktet, men den som blev mest lurad var nog jag, eftersom det var fel dag. Ännu mer lurad blev jag idag av Sydsvenskan, som skrev om sambandet mellan trillingfödslar och 3G-master. Det säger väl en del om förtroendet man hyser för sin morgontidning. Vilket för tankarna åt ämnet tilltro till medier: jag kommer antagligen att bojkotta större delen av OS i Peking. Känns bra att ha en anledning att hänga upp sitt ointresse för sport på ett hållbart argument! Och på tal om Peking långt borta, berättade jag för mina kolleger att jag åt små friterade skorpioner när jag var där på semester med en kompis för sådär tio år sedan. De tittade tyst på mig och jag såg hur de omvärderade mig i sitt stilla sinne. De smakade inte så mycket, mest krispiga, fast ändå goda.

Som avslutning kan jag även referera de tolv senaste timmarna i mitt liv: Kvällen på jourläkarmottagning förlagd på akuten med blodiga farbröder, poliser och extremhostande bebisar samt en pseudourinvägsinfektionerad dotter och uttråkad son. Vaken varannan timme hela natten. Man vet att man lever med två små barn, men det är HÄRLIGT!


Så dagens tolkning av tisdagstema blir egentligen då en lång natts färd mot dag.


Detta inlägget blev lite likt Hipp Hipps version av Melodikrysset... :-)

Bilder från söndagens picknick, årets första!

Kommentarer

  1. Knoppar är underbart! Det betyder att det längsta är gjort nu är vi på G!

    SvaraRadera
  2. Det är många som tolkar veckans tema, med den långa väntan på våren, och vem tycker inte väntan är lång?

    SvaraRadera
  3. Visst är det så, både Simone och Annika!

    SvaraRadera
  4. I Kina äter man verkligen ALLT :( Men att äta skorpioner borde inte vara konstigare än att äta kräftor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg