Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Får vi tummarna loss ikväll?

lagomera

Inför varje sommar gör vi samma sak: vet tidigt ungefär vad vi vill göra, men kommer inte loss att boka förrän rätt mycket redan är bokat. Jag ska lägga in i min kalender i januari nästa år att då skall det bokas! Funderar på Frankrike och Atlantkusten: Bretagne eller Normandie. Jag har surfat runt och hittat det ena mysiga stenhuset efter det andra, så nu ska vi bara ta och bestämma oss. Sen sneglade jag lite på Gotland med, men det är plan B.

Nu är jag inställd på att äta fransk mat (och nyttig med tanke på gårdagens inlägg) som jag inte kan uttala, testa tidvatten, lavendeldoft, syrsekörer, torghandel med bara godsaker, doft av solbränna men även på att köpa två DVD-apparater till bilen eller snarare till barnen, ha tjugo trovärdiga svar på "när är vi framme?" och behöva att uttala "Je ne parle pas français".

Vad har ni för planer för sommaren?


Uppdatering: Yes, vi fick tummarna loss och de ringde just och konfirmerade bokningen. Blir det Frankrike? Frankrike blir det. Frankrike det blir!

Kommentarer

  1. Åh, vi skall åka båt om vädret tillåter ;/ och vara på landet :)

    SvaraRadera
  2. Vi har bokat en resa till Italien, till en liten ort norr om Venedig. Bilsemester. Jag är Italienfreak, men Frankrike är fint det också (fast inte lika fint som Italien
    ;-P)

    SvaraRadera
  3. Jessika: Låter härligt. Och ingen mobil som ringer, från jobbet i alla fall.

    Petra: Nästa år blir det nog Italien. De har ocksågod mat och underbar miljö!

    Vi fick tummarna loss: jag har just skickat iväg bokningen till Frankrike. Hoppas nu att jag får bekräftselsen illa kvickt!

    SvaraRadera
  4. Härligt med semester och underbart med Frankrike. Har inte semester så mkt där, bara 4 dgr i Paris. Det var så roligt eftersom jag läste franska i 6 år och få se allt man läst om. Tyvärr är min franska inte lika imponerande som det låter. Efter 6 år tycker man ju att man borde prata flytande ;)

    ha det gott och må väl!!


    Ann

    SvaraRadera
  5. Åh, det är fint i Bretagne. Maken och jag var där och bilade runt 1997. Fast då campade vi - och vågsurfade. Undvik Brest bara, det är en riktigt ful stad.

    Åker själv till Frankrike i höst med jobbet. Då är det Bordeaux som gäller och några veckor före det är det Italien och Toscana med familjen. Det blir garanterat ett återbesök vid det misslyckade bygget i Pisa då.

    SvaraRadera
  6. Frankrike är underbart! Speciellt provence och rivieran :)) Ska också till Frankrike en sväng i sommar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg