Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Diktator mamma fick på nöten

nuts


Barn som inte uppför sig ordentligt en lördag får inget lördagsgodis eller i alla fall mindre än syskonet. Så enkelt är det. Begripligt och lagom straff inom för ett barn rimlig tid.

Förra lördagen talade jag om för min son att nu tar jag bort en godisbit från lördagsgodiset, när han var lite mer stökig för vad en mamma tolererar. Två gånger. På lördagseftermiddagen tyckte han inte att jag var rättvis - har faktiskt redan glömt vad det rörde sig om - men då fick jag höra från sonen som vet att mamma inte äter godis men gärna diverse blandningar av nötter och torkad frukt:

- Nu tar jag bort en nöt från dig, mamma!

Som man bäddar får man ligga (helst i Lexington-lakan). Då gäller det att hålla masken, även om jag helst bara ville ge honom en stor kram: polletten har ju trillat ned, den om mekanismen bakom bestraffning och belöning. Den trillade säkert ned för länge sen, men gränserna testas ju dagligen.

I övrigt är det Stora Nappslutardagen idag för lillasyster. Muta har inhandlats i form av ett Pippi-hus (inte en fågelholk utan Pippi Långstrumpshus). Det ska ju ta tre dagar att bryta ned en vana, så på tisdag ska det vara klart. Inga blöjor. Inga nappar. Snart kör de moppe.

Kommentarer

  1. *ler* Gränser testas dagligen ja...
    Mina hade inte napp och blöjor känns längesedan. Men jag längtar inte efter att de ska köra moppe. Jag avskyr mopeder nämligen.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt! Vänta lite här saknas en nöt...då vet man vad det beror på :-D Hur gammal är din flicka?

    SvaraRadera
  3. Nä Nilla, moppetiden ser jag inte heller fram emot...

    Petra, hon e en tumme, ett pekfinger och ett halvt långfinger gammal :-)
    Har du varit ute på lunchen idag? Det är ju sommar!

    SvaraRadera
  4. Nä Nilla, moppetiden ser jag inte heller fram emot...

    Petra, hon e en tumme, ett pekfinger och ett halvt långfinger gammal :-)
    Har du varit ute på lunchen idag? Det är ju sommar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg