Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Temavecka: Grön och lite klimattankar

gron_1
Finns det något härligare att se barnens ansikten när de upptäcker att det har snöat inatt igen? Tillfällena blir färre och färre som en följd av varmare klimat. Det är svårt att veta vad som egentligen händer, hur mycket som är orsakat av människan. De som påstår noll har riktigt fel anser jag. Klimatet är ju inte konstant, det ändrar ju sig kontinuerligt. Däremot så är de grafer Al Gore flugit runt och visat upp de senaste åren inte hälsosamma, men möjligen något överdrivna.

Vad som däremot inte tas upp lika ofta som utsläppen från trafiken är utsläppen från kossor i form av metangas. De båda står för ungefär lika stora delar av utsläppen om påverkar klimatet. Att ändra sina matvanor borde vara enklare än att ändra infrastrukturen tycker man, eller i alla fall jag. Varför inte prova kikärtsbiffar till middag? Till det inte långväga ris utan hellre lokalodlade rotfrukter och för den delen också kikärtor som man kokar själv från en påse istället för färdigkokta i aluminiaumburk som ska köras till återvinning och som tar mer plats och väger med vid transport från Italien. Det är mycket att tänka på!

Hade man kunnat se koldioxid, om gasen till exempel varit grå, hade problemet varit mer uppenbart. Tänk att kunna se koldioxidsvansen ovanför en motorväg vid rusningstrafik. En annan lösning på vägen som jag funderat på länge är ett märkningssystem där man lägger ihop alla tilfällen under en produkts produktionsfas då den släpper ut koldioxid:

Exempel: min nya gråa kofta - Made in China
  • Odla bomull: skördaren cyklar till jobbet och använder inga maskiner vid skörden (0 poäng)
  • Transport till fabriken med lastbil (5 poäng)
  • Elförbrukning i fabriken (5 poäng)
  • Fabriksarbetaren kör bil till jobbet (5 poäng)
  • Transport till grossister och butiker i Sverige (50 poäng)
  • Det finns många faktorer att räkna in: transportsätt, typ av energiförsörjning: kol eller vattenkraft tex, uppvärmning av butiken, typ av förpackningar och så vidare (20 poäng).

    Summa: 85 poäng

Det här i relation till alla andra produkter, sållar snabbt ut dem med för höga poäng. Detta är min inspiration till en miljövänligare marknad med hållbar och förhoppnigsvis måttfull konsumtion som även i fortsättningen kan ge oss vackra ting i vardagen. :-)

Och just det, tack Nilla för inspirationen till detta inlägg via din temavecka som idag är grön.

Bild: Mitt olivträd i närbild.


gron_2

Kommentarer

  1. Tack för titten... Bra tankeställare att få med i färgtemat.. Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg