Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Morgonsol

morningrabbit

Varje morgon kör jag ett par kilometer längs de skånska åkrarna innan jag ger mig ut på motorvägen. Ibland när solen är på väg upp är landskapet så otroligt vacker. Och ändå har inget börjat växa på fälten än. Det sitter ofta en rovfågel påsamma pinne på ett staket. Jag har kommit på att han nog spanar byten bäst i motljus. Igår satt den här skimrande haren i plogens fåror.

När det inte regnar, kör jag med båda framrutorna nervevade. Då blir bilturen mer en upplevelse än en transportsträcka, jag hör alla ljud och känner faktiskt många olika lukter. Kan starkt rekommenderas! Tror jag hörde en lärka igår - övervintrar de eller var det årets första, enligt en snabb sökning på Internet gör de visst bägge delar.

När min man läser detta, kommer han att surfa in på Blocket direkt. Gissa om den har tak eller ej...

Kommentarer

  1. Hhhmmm...
    Ser underbart ut men kan nästan känna lukterna och höra ljuden genom att se på ditt fina fotografi.

    Du har en viktigt poäng i det du skriver, man borde absolut njuta mer av varje stund i livet (bra att bli påmind med jämna mellanrum).

    SvaraRadera
  2. Jag blir imponerad av dig som kan se något vackert i en skånsk leråker ;-)

    SvaraRadera
  3. Maria, visst är det så. Ibland förvånas man över hur "slö" man är och kör i samma hjulspår hela tiden...

    Petra, jag håller verkligen med om att en skånsk leråker är något av det fulaste man kan se. Faktiskt. Tomt, brunt och fult.

    SvaraRadera
  4. Skilda världar :) Jag sitter på ett fjäll i minusgrader och drygt 1,5 m snö

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg