Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Helgens övningar

Solar_pa_torget

Tänk vad lite sol, trädgårdsarbete och god mat kan göra för välbefinnandet! I helgen har jag inventerat krukförrådet. Jag har många, men det behövs fler till odlingarna, och även snyggare! Har även hunnit med en brunch med en tur till torget och stadsparken i stan inte så lång från oss. Nej, det är inte Malmö.

Jag har en ingift släkting som inte pratar engelska så ofta. När restaurangen där vi åt brunch öppnade, kallade hon den för kattdjuret Lo-ungen. Jag räknade ut att man inte döpt ett nytt ställe till det, utan att det är engelska och heter Loungen. När vi ska dit, så benämner vi dock stället med det svenska namnet!


På torget svämmade det över med penséer och vårglada tanter som tog hand om de små färgglada solarna. I parken bredvid fick barnen en hel uppskuren limpa att ge till fåglarna där av en dam. Vänligt. Sånt blir man glad av! Svarta svanar med röda ögon, pärlhöns, påfåglar och de vanliga ankorna, måsarna och duvorna kraxade och skrek om bitarna.

På kvällen bjöd vi gäster på middag med thaisoppa, kan varmt och starkt rekommenderas! Liksom den italienska Minestra de verdure se tredje bilden i inlägget! Och en liten portion chokladmousse efter det: mörk choklad, grädde, kaffe, florsocker och en äggula. Finns i vilken kokbok som helst! Och det blev tre portioner över...
Bilden nedan visar hur det såg ut när mina två små assistenter var klara med godkännandet av smeten.

Chokladmousse



verdura

Kommentarer

  1. Åh vilken härlig helg du/ni verkar ha haft!Skönt när man får njuta av den annalkande våren!

    Vilken meny du bjuder på då,det låter ju jättegott med både thaisoppa och chokladmousse!!!

    Ha en fin start på veckan!! // AnCa

    SvaraRadera
  2. Vilket sammanträffande :-) gjorde också den minestronen i helgen och det är redan en favvo, supersmaskig!

    SvaraRadera
  3. AnCa: Ja, den var god. Sistan slank ned idag!

    Jenny: Vad lustigt du också gjorde den! Jag bad min man kolla efter ett sopprecept på internet på sin jobbsdator, medan jag letade på hemmadatorn. Vi kom båda fram till thaisoppan.

    SvaraRadera
  4. Hejsan Caroline!

    Vad roligt att finna igen dig och din härliga blogg. Ja jösses, det var verkligen jättegulligt skrivet av Jessica. Man blir så otroligt glad!

    Glad blev jag också av att hitta din blogg som helt faller mig i smaken.

    På återseende! //Jellon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg