Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

En nypa jord och en nypa salt

ginkgo

Ett av fröna jag väntar på från min beställning är ett ginkgo-frö. Namnet kommer från kinesiskan och betyder silveraprikos. Har efter beställningen läst att de kan bli över 30 meter höga och 1500 år gamla.

Min son talade om för mig att han fyller fem år nästa gång han fyller år. Sen räknade han upp så långt han kan räkna kommande födelsedagar, han kommer till tjugoelva, efter det kommer hundratusentals år. Då är man gammal.

- "Japp", är mitt svar. Skönt att man kan svara kort ibland och att de nöjer sig med det.


Hade tänkt ha det i en kruka inne och kanske ute på sommaren. Jag gillar den vackra formen och även den klargröna färgen på löven. Om man får frön kan man äta dem efter kokning och trädet är väldigt tolerant mot luftföroreningar. Efter atombomberna i Japan var överlevde fyra träd som stod två kilometer från explosionen. Om man ska tro det man läser.

Det är viktigt att vara källkritisk när man läser och framför allt på nätet. Tänk, så mycket information så lättillgängligt. Det man hittar överst i en sökmotor är inte säkert att det är det som är det mest korrekta, bara mest besökta. Jag hörde att i söndagsupplagan av New York Times finns lika mycket information som en människa exponerades för under en hel livstid i slutet av 1800-talet. Tänk som förutsättningarna i skolan ändrats. Bäst att lära barnen att vara kritiska till det de läser - ja, ok, de ska lära sig läsa först - och ta en del med en nypa salt.

Kommentarer

Populära inlägg