Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Mjukstart på tjugohundraåtta

handkram
Idag har jag inte varit utanför dörren. Jag körde familjen hem igår, så jag är nog piggare än många. Vi har myst, pysslat om en sjukling, pratat i telefon och eldat i brasan.
Min systers sambo lämnade en livsförbrukning av ved till oss igår. Tack för det!

Nedräkningen till det nya året firades i lugn barnfamiljsanda med goda vänner. Våra barn checkade inte ut från firandet förrän klockan halv ett. Därför trodde man ju att de skulle slockna tidigt idag. Vår son har legat pall i soffan hela dagen med hög feber. För vår dotters del har repeat-Sankta Lucia-sången just tystnat från sängen i deras sovrum...

Min son frågade mig inatt efter att ha tittat på raketerna med stoora ögon:
"- Mamma, blir stjärnorna rädda?"

Katten har nog som alla andra djur haft ett jobbigt dygn. Han slumrar också, på nya bänken nedan. Inget Josef Frank-tyg där än - om nånsin, med tanke på Nillas smarta påpekande om längden på rapporten på tyget! Leta vidare.

Nåväl - Bilden ovan visar mitt tax free-inköp på flygplatsen: L'Occitane handkräm. Form och funktion kombinerat i vad jag hoppas optimal kombination: handkräm för torra vinterhänder.
Snart dags att krypa ned i sängen: första jobbedagen imorgon, sen är jag ledig två dagar igen. Mjukstart på tjugohundraåtta.


Filip

Kommentarer

  1. Visst, tyget kommer mer till sin rätt i lite större format. Men jag tror att det blir jättefint med ett Josef Frank-tyg på din bänk i alla fall! Låt inte mig stoppa dig. :-)
    Det finns många vackra tyget att välja mellan.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag ska gå in en sväng på Svenskt Tenn nästa gång jag är i huvudstaden med kuddklädeseln som syfte!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg