Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Trondheim i bilder

trondheim_1

Fem dagar i Trondheim. Vi hann uppleva mycket, bland annat tack vare en hyrbil. Vi tittade även på staden, stadslivet och provade caféerna. Jag gillar verkligen att sitta på café. Hittade ett café där barnen fick varm choklad med vispgrädde och riven vit, ljus och mörk choklad ovanpå. "- Får mamma provsmaka en gång till?"

Jag råkade ta med fel vantar: en av mina vänsterhanskar och en av min mans vänsterhandskar. Han tog inte med några alls, eftersom han inte hittade båda sina. Så det enda vi köpte på resan var två par fleecehandskar och även ett paket norsk müsli. Ja, ett paket müsli. Vi fick ett smakprov på flyget som jag sedan hittade i en mataffär. Det var de enda inköp vi gjorde. Ovanlig.

Trondheim_3

Sen har jag även gjort följande konstaterande:

  • Förr reste människan ut i världen. Individer som Marco Polo. Han blev känd för sina upptäcktsresor.

  • Nu reser människor ut i världen. Allt är i princip tillgängligt för alla (i väst).

  • I framtiden reser man för värden. Dels för att få odelad tid med sina nära. Och dels för att vi måste ändra vårt sätt att resa. Det kommer inte att vara åka en weekend till en storstad för nöjes skull. Inte med flyg i alla fall. Inte ur koldioxidperspektivet sett. Jag tror att man kommer att resa med större eftertanke i framtiden. Och hoppas.


trondheim_2
Att resa sätter ens egen vardag i ett nyttigt perspektiv. Det för givet tagna är inte längre på förhandgivet. Oavsett vart i världen man reser. Så nära men ändå så olikt. När det gäller Trondheim jämfört med vår lilla skånska by, så är det mest topografin som gör den stora skillnaden: bergen. Vackra så det nästan gör ont. Eller i alla fall en behaglig känsla i bröstet.

Nog med sentimentalitet. Resan var kjempebra. Titta på världens enda cykelhiss här.

Kommentarer

  1. Vilka vyer ni har sett, såååå vackert!

    SvaraRadera
  2. Å vad fint!
    Jag vill dit igen. Jag var i Trondheim -95 Det är vackert där!

    SvaraRadera
  3. Cia och Nilla: Kan inte göra annat än att hålla med och säga att jag gärna velat åka dit under sommaren också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg