Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tisdagstema: Stor

tisdagstema_071218_tak

I höstas monterade man ned en kyrka inte så långt från oss. Det var en i kyrkosammanhang relativt ny kyrka från början av 1900-talet. Kyrkan stod dock inte emot de salta vindar från havet så teglet vittrade och kyrkan blev farlig att vistas i när raskrisken var stor. Den avkristnades förra året och revs under hösten. Då körde vi förbi och dokumenterade denna stora händelse. Inredningen delades upp mellan dem som tillhörde församlingen och skänktes även till muséer. Det var en märklig syn att se taket på marken bredvid kyrkan.
Tänk att få ha en kyrkobänk hemma i hallen. Undrar vem som fick orgeln.

Veckans tisdagstema är stor.

tisdagstema_071218_

Kommentarer

  1. Vilken härlig tolkning! Och vad vacker kyrkan var... Ha en fin dag! Kram, Sofie (http://lufthav.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Coolt! Jag har oxå en kyrka med i tisdagstemat :)

    SvaraRadera
  3. Vilken bjässe!
    Taket är ju som ett hus bara det...påminner om ett hus på Skansen.
    Hade inte haft något emot att få en bit av inredningen jättehäftigt!

    SvaraRadera
  4. Läcker tolkning! Den övre bilden får mig också att tänka på Skansen.

    SvaraRadera
  5. Känns bra att få veta lite om bakgrunden till att den revs. Kändes så sorgligt när man tittade på Jans sida.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg