Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Josef Franks sitter snart på en bänk hemma hos oss

bank
I helgen var vi på Ikea, hela familjen. Om min man är med betyder det att man helst går dit man ska och inte någon annanstans. Effektivt, men man hinner inte inspireras, men å andra sidan så hade vi inte gott om tid heller. Vi var på väg till en middagsbjudning hos några vänner i ett ljuvlig litet hus ute på landet som stått där i sekler.


Vi köpte en liten bänk till vårt nyinredda bibliotek. Det låter snofsigt med ett bibliotek hemma, det är det inte. Men det är i alla fall det rummet där vi förvarar våra böcker. Bänken heter Alve och den tillhörande dynan ska kläs med antingen tyger Vegetable tree eller Italian dinner, båda av Josef Frank som enbart finns hos Svenskt Tenn.

Till vänster om bänken i bilden syns även de två urfula men nödvändiga sladdskydd. Men vad gör man inte när katten inte kan motstå det härliga tuggmotståndet en sladd ger för att inte tala om kicken av eventuella stötar. Jag har funderat på att pensla Stopp och Väx på alla sladdar, men vet ej om det biter på katter, de har ju inte så många smaklökar som vi människor.

Kommentarer

  1. Snygga tyger!
    Mönsterrapporten är 78 resp. 89 cm på de tygerna. Dynan bara 30 cm...
    Jag röstar för Veg.Tree
    :-)
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Just det. Glömde bort det. Det var ett bra tips. Var inne på Marimekko på lunchen idag och tittade på lite tyger där med.

    Och tack det samma!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg