Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Grattis min store lille 4-åring!

grattis_fyraaringen

Idag för fyra år sedan låg vi på patienthotellet som lyckliga, trötta och omtumlade nyblivna föräldrar. Många förundras över vart tiden tagit vägen och att den lille killen är så stor redan. Men fyra år är fyra år och vi har hunnit med mycket under den tiden tycker jag.

Det är inte lätt att veta vilken dag man egentligen fyller år, när mamma stället till med tre kalas. Idag har vi haft det tredje kalaset, på den riktiga födelsedagen. Och tredje tårtan.

Jag njuter verkligen av att laga mat om jag har gott om tid på mig och om jag får vara själv i köket. Gick en matlagningskurs hos en före detta "Årets kock" en gång, där en man nästan skröt om hur han och hans fru tillsammans lagade den ena läckerheten efter den andra outtalbara franska delikatess-anrättningen. Hmm, såna är inte vi, konstaterade jag. Nåväl, idag och igår kväll har jag lagat följande:

Förrätt: sparrissoppa med grillad grön sparris och lite torkad oregano sprinklad över allt.

Huvudrätt, favorit som blir godast om man lagar den dagen innan, så att den står och gottar till sig: Gryta med välkokta grytbitar, korv, röd och grön paprika, morötter, rödlök, gul lök, purjolök, kryddad tomatsås och lite balsamicovinäger som ger den rätta och lätta syrlighten. Som tillbehör syltlök, en klick yoghurt med citronpeppar och också pressad potatis. Plus bönsallad med äpple, lök och persilja samt dressing till.

Efterättstårta: Jordgubbsmoussetårta med digestivebotten, färska jordgubbar och riven vit choklad ovanpå. Och kaffe. Hade jag gjort på traditionellt sätt som min mamma, hade vi först haft efterrätt och sen kaffe och tårta. Men där har jag rationaliserat lite.


Nu sover båda barnen gott, efter att ha fått höra om De tre små grisarna ur den nya sagoboken.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg