Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Busiga nissar i huset

stoltz

Jag fick ett tips från två kolleger om hur man lierar sig med tomten och denna västvärldens mest accepterade osanning.Jag har inte kommit på något bättre svar om varför mamma köper julklappar om det är tomten man önskar sig dem av, än att "mamma hjälper tomten, det finns ju så många barn".

Nåväl, till tipset: På natten eller på dagen när bara katten är hemma smyger de små nissarna som hjälper tomten med allt julbestyr runt i alla hus och tittar till huset. De ser även efter att alla som väntat på julklappar är snälla så att man förtjänar dem. Så efter barnläggdags eller precis när alla lämnat huset på morgonen kan man snabbt gå tillbaka för att slänga ned alla soffkuddarna på golvet eller lägga en liten
Tack A-M och U för det busiga tipset!

Tillägas bör att barnen ska vara på gott humör när man talar om att det smyger runt småfolk i huset när de inte ser och poängtera att nissarna är snälla. Att säga att tomten inte kommer till barn som inte är snälla, just när de inte är snälla är ingen hit. Tro mig...

Fina inspirationsbilder från danska Madame Stoltz.

Kommentarer

Populära inlägg