Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Upplyst tillvaro

lampor

Nu har vårt nya skrivbord kommit på plats: en bänkskiva med vitt Virrvarr-mönster med ben från gamla skrivbordet - mannens goda idé! Då kommer osökt nästa uppgift: att hitta en snygg skrivbordslampa. Vad hände med den gamla kan man kanske förs tundra. Jo, sladden till den har katten tuggat sönder plus att den stjäl utrymme. Annars var det en stilig grön lampa, sådan man återfiner i universitetsbiblitek. Den ska nog få lysa upp tillvaron någon annanstans i huset, när den är lagad.

Jag hittade fyra fina exempel på vad som kan passa i virrvarret från Markslöjd (jag tänker bara på "Lost" när jag hör det namnet... eller snarare reklampaus i "Lost").

Det är ingen större skillnad på de fyra första, men ändå är de olika:
Karup
Newport
Ruben
Viborg
plus en bonuslampa med grodor till barnrummet.

Kommentarer

Populära inlägg