Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Sparsmakat - men smakar det så kostar det

stilrent

En stilren mix av designprylar har jag samlat ihop här. En del har svårt att förstå att man kan tänka sig att lägga närmare tvåtusen kronor på en papperskorg. Men den är snygg. Och den skapar en vill-ha-känsla hos mig. När jag läste konstvetenskap, hade jag en bok som heter "Object of desire". Jag hittade den i flytten och det kanske är dags att plocka fram den, läsa den och se om man blivit något klokare sen sist jag läste den, med tanke på att jag faktiskt har mer erfarenhet nu. Papperskorgen är i all fall ett bra exempel på ett objekt som laddas med så mycket värde, identifiering och tilltalande god design att det finns gott om folk som faktiskt kan tänka sig att lägga tvåtusen på en papperskorg.

Hur kan man identifiera sig med en papperskorg? Jo, med det menar jag att man bekräftar att man tillhör en viss målgrupp: Målgruppen som gillar god design, har bra smak, har råd att köpa den och alltså bekräftar att man på ett eller annat sätt känner sig lyckad. Odlar sin egen profil. Håller du med?

Collage:
Tre varianter av tyget Jamaica från 10-gruppen.
Golvlampa att bära med så länge sladden räcker.
Betrakta vår förgängliga värld i silver medan du hänger i en Jetson. Och häng läpp för att Tree-hängaren fortfarande är kvar i affären, men glöm sen de andra kvittona i en VIPP.


Varje gång jag funderar på att vi ska köpa oss en Jetson, så tänkte jag på hur långt bort i världen vi kan komma för de pengarna istället. En kompromiss heter kanske Blocket och weekend i London :-) eller fortsätt drömma helt enkelt.

Bild: Sök på Aitutaki, så dyker paradisbilder upp.

Kommentarer

  1. Jag gillar trädet! Har kikat på ett sådant länge nu men jag blir snål...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg