Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Daisy av Georg Jensen

ring



Stormen från väst är sannerligen här. Tidigare idag medan vattnet sakta men säkert steg i den lilla kanalen utanför mitt fönster, satt jag och funderade på julklappar. I år står en vacker ring från Georg Jensen på önskelistan. Jag kanske ska pinga min man med detta inlägget, för smycken bör komma den vägen tycker jag! Ringen är verkligen jag i ett nötskal: blommor och runda former - inte kroppsligen då utan mer på ett formmässigt plan!

Jag har en japansk brevvän. Vi har brevväxlat i över 20 år. Hon skrev en gång om en killkompis till henne som skulle köpa en ring i present till sin tjej. Han kunde absolut inte fråga om ringstorleken rätt ut. Vet inte om det hör till japansk kultur eller om det bara var hans egen idé. Till slut kom han på att ta med ett sugrör med böjligt skaft som hon hade lindat kring sitt finger i en affär.Han tog med det till juveleraren. Hur han lyckades behålla formen på sugröret på vägen vet jag inte, men ringen satt som en smäck.

Kommentarer

  1. Vilken vacker ring, hoppas att du får den!

    Hihi, låter ju som att det hade varit enklare att fråga om ringstorleken.. ;-) kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg