Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Bokyllor för gamla kokböcker och mellanlagring av tidningar

forvara

Nu har vi satt upp ett antal bokhyllor. Istället för att låta en snickare platsbygga en bokhylla, lät vi alls vår vän Billy flytta in istället, till en tjugondel av priset. Min man har en massa gamla fina böcker med vackra ryggar som äntligen kommer till sin rätt. En av dem är en kokbok från 1920. Där hittade jag ett recept på lungmos. Jaa, det åt man förr. Helt rätt egentligen, att ta till vara allt. Och det är säkert inte äckligt heller: det motbjudande skapar vi själva när vi tänker oss att äta det. Bild från kokboken kommer!

Jag har en kubikmeter tidningar vid min säng. Hela tiden tänker jag att jag ska rensa ut. När jag rensar ut, måste jag först läsa tidningen en gång till, så att jag inte missar något. Då tar det sin lilla tid att rensa. Så nu mellanlagras de i väntan på utrensning i dessa tidsskriftssamlare. Grönt sägs skapa förutsättningar för målinriktat tänkande och precisionsarbete. Det sägs vara därför operationsdukar är gröna.

Sen har jag hoppat på ännu ett erbjudande om prenumeration: Allt i hemmet. Tre nummer för 49:- och då får man en necessär från Ceannis och två lotusljusstakar och en ful vas i plast som går att fälla ihop (den tackade jag nej till).

På torsdag kommer bredbandet hem till oss! Sägs det.

Kommentarer

Populära inlägg