Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Helgens flykt ut i skogen

070909

Jag älskar att gå i skogen. Numera finns det två anledningar. Eller tre. Den första är den jag minns sen jag var liten: upplevelsen. Den andra och den tredje: att se mina barn få samma upplevelse. Inget slår en tur ut i naturen. Inga leksaker eller lekplatser ger så mycket intryck som att ta del av den vackra världen vi lever i. Självklart egentligen.

Vi hann med mycket idag: tur ut i skogen med köpe-picknick, Mamma Konsums picknick-korg: vetebullar, Mariekex, sockersaft, Coca light för de stora och bananer, Krav-bananer, plus ett bonuschoklad för de som äter godis. Vill säga alla utom jag. Har slutat med det sen över ett år och får faktiskt inte de där hemska trötthetssvackorna om jag sitter still på eftermiddagen längre. En parentes, men dock noterbar!

Vi såg lärkträd. En planterad lärkträdsskog. De är faktiskt riktigt mjuka i barren. Sen körde vi runt lite och hamnade på ett flygfält med segelflyg. Det var nästan lite obehagligt eller snarare oväntat, när ett segelflygplan ljudlöst kom glidande alldeles ovanför oss för att landa.

Sen gjorde sig fikalunchen påmind: magen sa "ge mig mat" Det blev smörgåsbord för barnen på Kulturens Östarp. De betalade tio kronor per år de var gamla! Stämde rätt bra överens med mängden de åt. Det betalsystemet gällde bara barn. Tur för det äldre par som satt bredvid.
Jag åt sillbord med tio olika sorters sill. Branteviksill och inlagd stekt sill hör till favoriterna. Kaviarsillen var något nytt för mig. Också god. Mannen nöjde sig med kaffe. Det serverades ur en gammal kaffekittel. Bara det gjorde smaken ännu godare!

Sen bar det hemåt och som traditionen sig bär för min del efter en helgutflykt, somnade jag gott på vägen hem.

Kommentarer

  1. Jag älskar också skogen och är uppvuxen med att ut och plocka svamp och lufsa runt. Då kände man den och visste vart man skulle.

    Men nu när vi bor i stan är det lite långt att åka till just de skogarna så vi måste söka nya jaktmarker. Vilket lett till att vi fått skogparalys. Vi vet inte vart vi ska åka. Döder, öster eller norr? Vet inte. Var kan man parkera? Är det inte ett skjutfält där, skjuter de då? Där måste väl alla andra vara?

    I lördags lade vi till frågan: Kanske blir det regn? Och så åkte vi hem. Med stövlar på. Och fikade det medhavda fikat.

    Det blev sol.

    SvaraRadera
  2. Fina bilder från en härlig utflykt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg