Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Att jämföra äpplen och äpplen

070916__applen

I helgen var mannen på bilmässa i Frankfurt. Pax för att inte följa med.

Istället hade vi en minikräftskiva med mormor och morfar på fredagen och lördagsmyskväll efter köttbullar på Ikea med "godis, sitta soffan och lyssna på "monsik" = musik" (+ lite trots. Det ingår. Trotset är konstant, men håller just nu på att vandra från snart-4-åringen till snart 2-åringen).

På söndagen tog vi på gummistövlarna och åkte till Glorias äppelgård. Jag har svårt för att gissa hur mycket äpplen där fanns, men i våra två halvfulla påsar rymdes 6,6 kilo var verkligen tvåan i Mississippi.(..). Mannen på gården var så skicklig på att se vilka vi plockat. I mina ögon var de rätt lika varandra. Rödgröna äpplen. Den ena påsen ska enligt honom ligga till sig i kylen ett par veckor.

De serverade skördefika. Vad fikar man då? Äppelkaka såklart. Och coffee. En av de godaste äpplekakorna jag ätit, med moderna ingredienser, eller kanske snarare trendiga:

Glorias äppelpaj i sex portioner:
1 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmjöl
3 msk socker
100-125 g kallt smör eller margarin
6 medelstora äpplen
3 msk krossad mandel & solrosfrön eller havregryn

Kortversionen av instuktionerna:

Skiva äpplena.
I en form.
Blanda mjöl och socker.
Strö över äpplena.
Smöret.
Resten.
200 grader i 35 minuter.

+vaniljsås eller vaniljglass
Mmm.

På rätt vanligt mamma-manér, så är det dumt att lämna mat. Så när min dotter hellre ville ha ett fjärde äpple till lunch, så förbarmade jag mig över de sista stackars bitarna äpplekaka.

Kommentarer

Populära inlägg