Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Översvämningsmygg, mördarsniglar och harlekinnyckelpigor

djuren

Vet du hur femtio myggor låter i en handdammsugare? Jag vet. Nej, det kommer inte ett roligt svar, för det är ingen gåta. Det är vad vi hade i sovrummet igår kväll. Det är första gången i mitt liv jag tar ett (femtio) djur med dammsugaren. I vanliga fall är jag en stor djurvän, men inte när det gäller mygg. Vi har fått översvämningsmygg hos oss.

Oj vad betten kliar!

Om man tänker efter så har vi fått in de för vår "egen" nyckelpiga hotfulla harlekinnyckelpigorna. Var och varannan granne har mördarsniglar i trädgården. Eller "trädgård".

Varför är det så? Den spanska skogssnigeln som ju mördarsnigeln egentligen heter hör man ju på namnet att den inte hör hemma i våra trakter. Harlekinnyckelpigan är inplanterad som biologiskt bekämpningsmedel mot bladlöss. Hör alltså inte heller hemma hos oss. Översvämningsmyggen eller våtmarksmyggen som de också kallas,
har en lite mer långsökt förklaring till varför de befinner sig hos oss: koldioxidutsläppen. Förenklat bidrar de till uppvärmningen av jorden och mer regn. Då kommer myggen, för att det är deras biotop.

Slutsats: Djuren är inte något "biologiskt ogräs". De finns här för att de kan och det är människans fel. Djuren i sig är lika fantastiska som alla andra varelser på jorden. Människan ska bara lära sig att ingriper man, blir det oftast konsekvenser.

Kommentarer

Populära inlägg