Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rosor, kungsängsliljor och tistlar

blommor

Människan har en märklig egenskap och det är behovet av att uttrycka sina känslor i bilder. Från grottmålningar och hällristningar, via Dürer, Arcimboldo, Vermeer, Manet, Magritte och alla de andra till grafitti och fotografi har man fått utlopp för de känslor man bär på. Det kan handla om att beskriva vad man nyss upplevt eller hur man känner. Svårast av allt och mest beprövat är att beskriva kärleken. Det är väl konstvetenskap i ett nötskal?

Den vackrast konsten av dem alla står naturen själv för och bäst representerad i form av blommor och snäckor (förutom den mänskliga hjärnan, men det är en annan vetenskap). Den vackraste blomman av dem alla tycker jag är rosor. Tänk på en gammelrosa ros med många stora utslagna blad, så kan du även förnimma doften av den!

Jag har så många planer för vår nya trädgård, att det nog är bra att vi flyttar in på hösten. Då får tankarna blir det första som får gro på vilka planer som egentligen ska förverkligas. Idag är trädgården modernt anlagd med gröna växter - dock utan trendbambu och trendlagerhägg - och stensättningar, så vi slipper börja med att röja.

En annan intressant sak jag funderat på är ogräs. Vad är egentligen ett ogräs?! Titta på tisteln på bilden. Visst är den vacker i sin färgkomposition och symmetri? Den och ett par tre till frodas i vår nuvarande trädgård.

Kungsängliljan är en annan växt som är välkommen till vår trädgård. Ovanlig med sitt grafiska mönster. Jag tror att man kan ha den inne. Räta vinklar som dess rutmönster hör inte till vanligheterna i naturen, precis som ojämt antal kronblad.


Kungsängsliljan finns här och rosbilden finns här.

Kommentarer

Populära inlägg