Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Kalasmeny med tiramisu

tiramisu

I helgen ska vi ha släktkalas! Jag har paxat att göra middagen, vilket inte var svårförhandlat.

Så här ser menyn ut:

Tilltugg:
Skinkrullar med laxfyllning och lingonströssel. Det tackar jag GodMat för. Hoppas bara att jag hittar färska lingon i affären, de växer nämligen inte på de sydskånska slätterna.

Förrätt:
Tomatsoppa med basilikastänger. En färdiggjord läckerhet från Campbells. Basilikastänger gör jag av smördeg, torkade kryddörter, lite chilipulver och flingsalt. Lagom mycket soppas serveras i marockanska teglas med en färsk kvist basilika. Det ser festligt ut!

Middag:
Coq-au-vin, ett recept som verkar gå snabbt att göra hos Helena. Det ska göras ikväll, så att grytan får stå och gotta till sig under natten. Jag tror att pressad potatis passar bäst, lite festligare än kokta päror och dessutom är det gott att mosa ihop med såsen. Sallad med ruccola och aprikoser. Inlagda Västerås-gurkor. Jag ska göra dem som min mormor gjorde dem Y.

Efterrätt:
Ska testa ett recept från Tasteline på Tiramisu. Några vänner bjöd oss på tiramisu för väl ett år sedan. Jag tog fem gånger. Japp, fem gånger. De tror nog dock fortfarande att jag bara tog fyra, men jag tog en sista stooor sked direkt ur fatet när ingen såg och vi dukade av... Hoppas min tiramisu blir lika god. Detta recept har grädde i sig. Det tror jag inte en italienare godkänt, men grädde gör nog inte efterrätten mindre god.

Jaha, det blev ju litet av en bloggmiddag, tack för tipsen. Om släkten skulle läsa min blogg, vet de redan nu vad de får imorgon.

Kommentarer

  1. Gjorde Tiramisun från Tastelinereceptet med grädde, till ett släktkalas i sommar och det blev verkligen supersmarrigt. Alla åt som tokar! Lycka till med kalaset!

    SvaraRadera
  2. Tiramisun blev smaskig. Inte konstigt, när jag hällde i grädden i ostsmeten, så sänkte jag fetthalten!

    SvaraRadera
  3. mmmm vad gott allt låter! Behövde lite matinspiration denna fredagskväll efter en tuff vecka, blir inte coq-au-vin ikväll men dock kyckling (i balsamvinägersås och hasselbackspotatis). Färdigköpt efterrätt men kanske jag kan övertala maken att laga en tiramsu i helgen, det är ju bara sååå gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg