Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Inomhusutflykt, glass och Venus flugfälla

myggafalla

Bästa webbplatsen för att titta på meterologiska spådomar för Skånes del är på danska webbplatsen DMI.dk, Danmarks Meteorologiske Institut. Förutom väderprognoser, kan man titta på senaste tidens lyn, åska. Om man tycker det är tryckande värme är det spännande att gå in och titta om det finns några gula prickar = en för varje blixt, vid Tysklands nordkust eller söder om Köpenhamn. Då kan man räkna med lite Donnerwetter inom kort.

Igår satt min man och tittade på kvällens väderprognos och tyckte att vi skulle åka till caféet med italiensk glass för första gången i sommar:

- Men vi får snabba oss, för det kommer regn om en och en halv timme.
- Det kommer regn om en och halv minut
, sa jag som hade fönsterutsikt i sydväst i köket. Det gjorde det också. Och även en och en halv timme senare som DMI påstod.

Därför fick det bli utflykt till arbetsrummet efter bad i badkaret och glass från frysen istället. Jag hade glömt att den låg där, annars hade den varit slut. Glass från Otto & Glassfabriken med smak av lakrits och av mjölkchoklad. Elva poäng av tio möjliga utdelas till båda sorterna!

Sen matade vi nya blomman med självdöda myggor. Venus flugfälla som den heter är klart uppskattad av barnen! Och även av mig den dagen den tar en levande mygga...

Kommentarer

  1. Min man brukar också kolla in den danska vädersidan med alla åsknedslagen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg