Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Bröllopfestsklänning - flipp eller flopp?

brollopsklanning

Imorgon ska vi på bröllop! Barnen är outsoursade till monnor och mosha. Bröllopet är i Torekov och det kommer runt 100 gäster. Här har vi det hemmasydda resultatet av min bröllopsfestklänning. Den må se fin ut - men även ett fuskbygge ser bra ut på bild.

Nederkanten är en sent påkommen idé för att pimpa upp klänningen lite. Tanken var god, men när jag trodde jag var klar, stod den ut som om jag hade en kort 1600-tals stålunderkjol under.

Modifiera.
Sydde in slitsen lite för att få bukt med utbuktandet. Övning ger färdighet, om än via dålig erfarenhet. Flera lager tyg ovanpå varandra resulterade i att de nya slitsarna kittlade mig på benen för varje steg.

Jaha. Modifiera igen.
Sy ihop slitsen helt. Resultatet blev hyfsat, men skarven mellan framstycke och bakstycke pekar inåt de fem första centimetrarna. Bakstycket var lite längre på grund av att jag använt mig av vad vi i min klass på gymnasiet kallade "synvinkelsatsen". För att slits-ihop-sömnaden skulle bli jämn, så fick det bli två gånger tio fina veck på baksidornas nedersta tio centimerar. Det ser alltså lite bubbligt ut. Men vet man inte vem designern är, så kanske jag lurar någon att tro att det är mode att se ut så.

Vi får se imorgon. Egentligen är det inget större problem, det är ju trots allt bara en klänning.

PS. Detta var första inlägget "på request" efter ett telefonsamtal med en god vän som också kommer. Som flicka/tjej/kvinna slutar man nog aldrig diskutera vad man ska ha på sig.

Kommentarer

  1. FLIPP säger den goda vännen. I alla fall vd jag kan se på bilderna....puss på dig.

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  3. Den ser fin ut! Ser ut som att kanten blev pricken (randen) över i!

    Du gör så otroligt snygga bilder/collage, hur gör du??

    SvaraRadera
  4. Tack och tack och tack K, Nilla och fru b!

    fru b: Hur jag gör? Jo, mycket Photoshop, lite Clipart och massor av inspiration. :-)

    SvaraRadera
  5. Åh, vad roligt med bröllop! Du blir jättefin i klänningen!
    /B
    www.lyckligagatans.blogg.se

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg