Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Klänning och kryddor

klanningochkryddor

I denna ljuva sommartid tycker jag att man blir sugen på att klä sig i fina klänningar. Fick det här tipset via Salong K:s nyhetsbrev. Den hittar jag förhoppningsvis på Indiska imorgon.

Jag älskar att odla blommor, kryddor och även små träd. På bilden syns ett äppleträd från frö, timjan i blom, rosmarin och kapkrusbär mera kända som physalis. På den andra bilden mina lyktor i grönt och blått, även dessa från Indiska. Dessvärre har de mest varit fulla med regnvatten den här sommaren... Längs husväggen trängs ett gäng taklökar. De är sticklingar från tre plantor, som redan själva förökat sig den här sommaren. I den vita krukan närmst kameran blommar en lila pensé. Också från frö.

I vintertid är det svårt att minnas hur ljuvlig sommaren kan vara även på våra breddgrader.

Kommentarer

  1. Verkligen mysigt med dina lyktor, synd att de måste samla regnvatten men snart måste det bli lite mer sol eller?

    SvaraRadera
  2. Tack! På fredag har jag hört talas om att den ska visa sig...

    Köpte klänningen idag. Oops, så for den in i garderoben och "den köpte jag för ett tag sedan". Så är det med vissa kläder, man behöver dem definitivt inte, men vill ändå ha dem.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg