Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rädistapenade med svart salt på Rice-porslin

radistapenade

Hur många rädisor åt du på midsommar? I mataffären sålde de två jättebuntar för endast tio kronor. Klart jag köpte alla dem! Men hur många äter man egentligen? Ett par stycken, ja.

Igår firade vi att jag fått nytt jobb och bjöd in till pizzaparty i trädgårdstältet. Som litet tilltugg innan pizzorna anlände fixade jag rädistapenade på knäckebröd. Den blev godare än vad jag förväntade mig!

Här är mitt recept:

rädisor
solrosfrön
gräddfil
flingsalt
persilja - både i och till dekoration
svart salt

Det svarta saltet var det lite sting i tycker jag och ser dekorativt ut på ljus mat. Definitivt en "conversation piece".

Detta kan man servera på de fina porsliner från Rice.

Kommentarer

Populära inlägg