Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

A pale blue dot - härlig är jorden

earth_1
earth_2
arth_4
earth_3
earth_5

I höstas var jag mammaledig. Vi satt ute och fikade i det varma solskenet långt in i oktober. Samtidigt såg jag filmen "An inconvenient truth" av Al Gore. Då startade min miljöpsykos. Jag blev mer engagerad för vad jag kan göra för vår planet och framför allt vad jag inte ska göra: köra bil, äta kött och åka på långväga semester för att ta några snabba exempel.

Jag hittade även en fantastisk bild, kallad a pale blue dot. Namnet grundar sig på astronomen Carl Sagans bok "Reflections on a Mote of Dust". Det är den fjärde bilden av de fem i inlägget. Ser du den vita pricken till höger i bild? Det är vi. Jorden. Med den bilden på näthinnan blir många problem och frågeställningar i vardagen oväsentliga. Ett bra perspektiv att ha när man tycker något är motigt. Bilden hänger nu inramad hemma hos oss, hemklickad från SpaceImages.com, där dessa bilder också finns.

Nedan följer några tänkvärda rader av just Carl Sagan:

"We succeeded in taking that picture [from deep space], and, if you look at it, you see a dot. That's here. That's home. That's us. On it, everyone you ever heard of, every human being who ever lived, lived out their lives. The aggregate of all our joys and sufferings, thousands of confident religions, ideologies and economic doctrines, every hunter and forager, every hero and coward, every creator and destroyer of civilizations, every king and peasant, every young couple in love, every hopeful child, every mother and father, every inventor and explorer, every teacher of morals, every corrupt politician, every superstar, every supreme leader, every saint and sinner in the history of our species, lived there on a mote of dust, suspended in a sunbeam.
...
Our planet is a lonely speck in the great enveloping cosmic dark. In our obscurity -- in all this vastness -- there is no hint that help will come from elsewhere to save us from ourselves. It is up to us. It's been said that astronomy is a humbling, and I might add, a character-building experience. To my mind, there is perhaps no better demonstration of the folly of human conceits than this distant image of our tiny world. To me, it underscores our responsibility to deal more kindly and compassionately with one another and to preserve and cherish that pale blue dot, the only home we've ever known.


Bilder:
1. Jorden
2. Jorduppgång på månen
3. Jorden på naten (sammansatt bild)
4. Pale blue fot fotograferad från satelliten Voyager
5. Solen

Skrev jag att jag läst fem poäng astronomi? För skojs skull.

Kommentarer

  1. Hej, hittade din blogg när jag googlade på Pale Blue Dot. Är det säkert att köpa bilden från spaceimages.com? Är kvalitén bra? Svara gärna om du har tid till fredric.wigh@gmail.com.

    Fick upp ögonen för själva begreppet pale blue dot när jag förra året började lyssna på albumet Soundtrack to a vacant life av Flashbulb. Får du tag på den så lyssna på näst sista låten som heter Suspended in a sunbeam - ett soundtrack till bilden :). En förövrigt helt fantastisk skiva.

    Lev gott.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg