Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Att bo på två hotell på en weekendresa

När vi reser har vi sällan en plan för vad vi ska uppleva, mer än för det mesta värme och god mat och kanske lite shopping, men det sistnämnda har faktiskt blivit allt mer ointressant. Det mesta finns hemma också. Upplevelserna och att vara tillsammans är det viktiga.

Vi brukar bo två-tre nätter på ett hotell sen reser vi vidare. I en stad kan man också resa vidare och det berikar faktiskt resan. Jag packar lätt och packar inte upp, så det tar ingen tid att stänga väskan. Vi bodde två nätter på ett hotell och två på ett annat. 

Det första Bangkok Marriott Surawongse välkomnade oss med svalkande citrongräsdryck och fina armband vita blommor och en orkidé, Phuang malai heter de visst och ska bringa tur! Hotellet hade den mest intressanta frukost jag nånsin ätit (topp tre i alla fall!). 

På artonde våningen fanns den fina infinity-poolen. Alla som badade tog sig först fram till kanten: hur ser det ut, kan man trilla ned, typ? Jag med. Man kunde inte trilla ned så lätt i alla fall. Det fanns en våning som gick utanför poolen under.

Bangkok Marriott Surawongse infiinity pool


Det andra hotellet låg bara tio minuter med taxi från det första, men ligger precis vid floden och poolområdet låg vid vattnet. Här var det mer liv och rörelse än lugnet på förra, men ändå en oas efter att ha vandrat runt på stan bland tuk-tuks, taxibilar och stans myller.

Shangri La Bangkok
En babyvaran som promenerade under min solstol!
Ok, det var en jättelång weekend, fredag till torsdag... men två nätter var på flyget.

Kommentarer

Populära inlägg