Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Apelsiner, jättehus och oväntad dimma

Tidig juldagsmorgon åkte vi inte till julottan, men till Kastrup, för att många timmar senare landa i varman Florida. När vi reser, brukar vi stanna två-tre nätter på ett hotell, för att sedan resa vidare. Vi packar effektivt och har kvar kläderna i väskorna, så att byta hotell tar inte så lång tid - mer än restiden såklart. Men det är en del av resan: att få se nya miljöer och platser. Min kreativitet behöver det!

Nedan en liten bildkavalkad!
Lastbil full med apelsiner
Lastbil med en massa apelsiner
Mitt i Florida, är det nästan folktomt och mycket skog och öppna vidder med träsk och lågland. Och långa rader med apelsinträd. Jag ville att vi skulle stanna och plocka en, bara en apelsin. Men vi gjorde det aldrig....

Big Hickory Island
Big Hickory Island
Ibland är det lite av ett lotteri att boka hotell. Det kan se fint ut på bilderna, men det är utvalda bilder från verkligheten, inte hela. Så var fallet på ett hotell i Fort Meyers Beach. Vi fick lov att boa av utan kostnad och bokade om till ett trevligare ställe. Det hade dock inte direkt tillgång till stranden, även om poolområdet var stort och intressant "lay-outat". Så hotellet hade en egen liten ö som låg en kvart därifrån med båt: Big Hickory Island. Dit åkte vi en förmiddag.


Träbryggan till hamnen
Träbryggan till hamnen
Vägen till hamnen, Det gick en shuttle också, om man inte orkade gå. Lite inte helt oväntat i det landet.

Fint hus på Nokomis Beach, Casey Key
Fint hus på Nokomis Beach, Casey Key
På nyårsdagens morgon tog jag mig en promenad och gick förbi det här fina huset. Den lilla ön utanför fastlandet var så smal: ett hus på vardera sida av vägen, sen var det vatten. Många av de fina husen verkade stå tomma och vi fick veta att de flesta har en nedersta våning utan några fina saker där eller inredda rum: det blir ofta överspolat när det blåser.


Dimma vid Don CeSar hotel, St Pete Beach
Dimma vid Don CeSar hotel, St Pete Beach
Det var något oväntat att vakna upp till dimma, men det har hänt ett år innan också, men händer tydligen bara kring jul- och nyårsveckorna!

 Jag väntar utanför provrum på Hollister. Med Starbuckskaffe går det bra.
Jag väntar utanför provrum på Hollister. Med Starbuckskaffe går det bra.


Kommentarer

Populära inlägg