Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hus, kål och kyssar

Pepparkakshus-ikea
Vid ett nyligt besök på Ikea, köpte vi ett pepparkakshus, som var rätt enkelt att montera ihop. Sedvanlig beskrivning med. Verktyget dock eget!


Rödkål
Nu har jag gjort både rödkål och brunkål. Så gott det är med hemmagjort! Jag bad barnen skriva lappar till fryslådorna och insåg inte förrän då att min dotter på allvar trodde att det hette något annat.... se lappen...


Mintkyssar
Vi försökte göra mintkyssar i fredags. Det blev dessa fyra gröna kyssar.... Jag kokade sockret för länge, så smeten stelnade jättesnabbt: vi hann bara göra fyra kantiga kyssar (fler kreativa alternativ till kyssar fanns). Och så tog jag fel flaska, båda var gröna. Den med grön färg. Sen den med pepparmynta.

Nä, baka är inte min grej. Men Rocky Road blev försvinnande god.



Kommentarer

  1. Jag tycker det ser roligt ut med gröna mintkyssar, grönt är ju trots allt en julfärg! :) Kram /Nellie

    SvaraRadera
  2. De var faktiskt goda, de få, men rätt sega. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg