Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Fjädrar igen

Svanfjäder

I lördags var jag ute på en löprunda. Vissa rundor bara är. Under andra kan man komma fram till rätt kloka saker och andra innehåller oväntade saker. I lördags mötte jag ett brudpar, det andra brudparet på samma ställe på tre veckor. Så ofta springer jag inte eller så har jag hittat the spot för nygifta att ta fotot till tavellisten och som ska stå där i nöd och lust.

Jag sa ett flåsande "grattis" till båda paren och det lustiga var att de båda gångerna så bara stirrade de på mig en stund, innan de fick fram ett svar. Undrar varför. Om det har att göra med att bröllopet är så minutiöst planerade att det momentet var utom kontroll. Eller så såg jag bara tokig ut! Undrar vems black-swan-moment det var. Antagligen ingens. Jag blev i alla fall glad och en smula rörd av att möte dem!

Just nu tycker jag att fjäderformen är en av de vackrare. På rundan låg där flera vackra exemplar längs vägen, men ve mig om jag stannar på en löprunda för annat än att knyta skorna. Ikväll lär de blåsa sin kos långt norrut. En av de första höststormarna.


Bild: en svanfjäder. Som är jättestor i verkligheten!
Och en fjäderblomma av en fjäder. Bara för att det gick att göra.


Fjäderblomma

Kommentarer

Populära inlägg