Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Sista vårtecknet

Tradgard

Emellanåt är det varmt och somrigt som det sig bör i juni, men nu regnar det igen och det blir inte leggings utan tunnstrumpor till imorgon. Och tänk om det regnar på Broloppet den 12 juni? Vad har man på sej då? Jag som har tränat för detta mål sen förra sommaren, för springa ska jag och kan jag, förra söndagen sprang jag "lite mer än två" och då är känns det lite gött att lägga till "mil" när någon höjer på ögonbrynen och tyckar att två kilometer inte är så mycket. Så nu vet jag att det går.

Jag skulle ju egentligen skriva om sista veckans vårtecken med Viveka. Det blommar och slår ut och blommor i knopp kallas enligt lillaysyrran "inslagna blommor". Och TACK till Viveka för dessa roliga veckorna med vårtecken. Hoppas vi får säga hej sommar snart i hela landet.

Bilder: Slottsträdgårdens café och en tilfixad maskos, jag erkänner: jag drog av de andra fröna för att få kvar ett...


Maskros

Kommentarer

  1. Jag har tillbringat helgen i Arjeplog och här känns det väldigt långt kvar till sommaren. Det har slagit ut lite grönt i träden men man måste gå väldigt nära för att se dom små bladen. Och gräsmattorna är forfarande gula här. Det är verkligen stora kontraster i vårt avlånga land!

    SvaraRadera
  2. Härliga tider nu! Fina bilder.

    SvaraRadera
  3. Rolig bild med maskrosen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Våren är här! Nu gäller det bara att hinna njuta av grönskan...och varmen om den kommer!
    Ha en bra sommar.
    Kramen.

    SvaraRadera
  5. Översta blombilden är underbar och det där med att plocka maskrosor har inte gjort sedan barnsben... men nu blev jag allt sugen. :-)

    Lite mer än två... Inte illa! Det kommer att gå som en dans nästa söndag. :-) Håller tummarna för vädret.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg