Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Majs e najs

majs

Igår åkte vi ut på riktiga landet när vi var entledigade från dagens tjänstgöringar, för att plocka majs. Gissa vem som stod och nästan svor mitt i majsfältet över att kameran låg där hemma och latade sig?! En pratsam bonde berättade för oss om hur majsen pollineras genom varje sån där tråd som sitter i toppen av majsen och de är kopplade till ett majskorn var. Så pollineras de inte blir det inget korn. Så går det till i majsvärlden!

Majs kan också ha svamp; en lila svamp på ett par centimeter som växer på kolven. Lite äckligt att skala majsen och hitta en sådan stor sak på majskolven.

Ett tillagningstips var att steka lök, vitlök och bacon och därefter majsen. Jag la i lite buljong och hackad tomat. Enkelt och gott med ett par rostade mackor och mycket smör: majs e najs!

Kommentarer

  1. Det låter verkligen gott - fast helst utan lila svampar. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg