Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vårblommor

vårtecken-11-maj

Det är perfekt: regn måndag till fredag lunch, sen spricker det upp och blir lagom varmt sommarväder. Rapsen är så gul att man nästan bländas av de vidsträckta fälten. Bilden nedan är fyra bilder sammansatta till en, så vägen som syns i båda sidorna är samma väg som egentligen är rak! Bredvid fältet har man ställt upp tre bikupor. Snacka om att stressa bina: sätt igång å jobba.

Översta bilden är det vackra ogräset maskros, en liten spireablomma, en vit tusensköna, ett lönnlöv, raps med bagge och en smultronblomma.

Jag har sett rätt många sommartecken också: som färska svenska jordgubbar som säljs längs vägarna och ett säkert sommartecken "mjuk glass".

Fler vårtecken hos Humlebacken.

raps

Kommentarer

  1. Härliga detaljbilder! Rapsfälten är så fina. En fröjd för ögat att ratta bilen genom Skåne nu. .

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! =)

    SvaraRadera
  3. Men vilka vackra bilder du visar. Du sätter ihop de så fint och visar så fina detaljer. Du är verkligen duktig, har jag sagt det tidigare? Tror det va? Men du är himla duktig, jag blir så imponerad./Kram Merja

    SvaraRadera
  4. Malin: Ja, det är nästan farligt vackert: jag tittar på rapsen istället för på vägen...

    Hallakulle: Tack tack!

    Merja: Tror det, men jag blir lika glad varje gång! Det sporrar till att jobba vidare. Så tack igen!

    SvaraRadera
  5. Underbara blommor, man får aldrig nog.

    SvaraRadera
  6. Hej Caroline! Kul att se dig! Vilka vackra bilder! Tror jag såg din son på vårdcentralen häromdagen. Han hade också blivit stor. :)

    SvaraRadera
  7. Så mycket vackert gult och rapsfält är så fint att jag nästan får en tår i ögat. Fördomsfullt trodde jag det var fult i Östra Tyskland, men vilka underbara vyer och vilka rapsfält dom hade. Himla synd att man inte åkte egen bil och kunde fotostoppa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg