Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Måndagsinspiration

Fiat

I morse när jag vaknade tänkte jag "Vem f#s%n har ställt väckarklockan? Det var väl onödigt?". Sen insåg jag att det var jag själv och att måndagen var här med besked. Oj. Upp å hoppa. Om inte annat påminner katten mig om att det är dags att stiga upp. Filip är som en äkta Pavlov-hund i detta sammanhang = mat. På lunchen handlade jag mat och några fröer, förgätmigej och aster, sen hade jag till min förvåning en kvart över och då unnade jag mig (ännu) en-latte-på-lättmjölk-att-ta-med-tack. På väg till caféet i Västra Hamnen infann sig mitt inspirationslugn och den där sköna känslan i magen infann sig också. Här vill jag sitta, dra ned solglasögonen, rita i mitt skissblock, sippa latte och känna solen värma på jeansen. Ah, just det, det är ju måndag. Tillbaka till verkligheten. Eller min verklighet är nog egentligen när jag är ledig. Hm.

Jaja. Idag fyllde en farbror på kontoret sextio och bjöd på tårta. Eller kage som han sa. (Den var ju fin att titta på). Jag är glad att jag stod emot. God GI-tårta? Nån som har recept?

Bild: Jag såg en ögonskugga med sex fack med färg och mönster av en blomma på lite olika sätt i en modetidning och det inspirerade mig till den här bilden.

Kommentarer

  1. Mjae, GI-tårtor är det ont om. Jag sitter dock nöjd och belåten och äter upp det sista av krusbärspajen med pistasch och mandelmassa från gårdagens middag. Som för övrigt bestod av GI-lasagne. Allt för balansens skull!

    SvaraRadera
  2. Kajsa, ja, det är väl en motsägelse i sig med GI-tårta. Jag har ett recept med nötter och kakao, men sugenheten lockar liksom inte på samma sätt...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg