Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Liten värld

Small-world
Ibland förundras man över slumpen och sammanträffanden. Förra veckan såg jag ett namn på en morgontidnings hemsida som påminde om en kollegas namn. Han slutade förra sommaren och har ett rätt ovanligt namn. Samma dag kom han och hälsade på på jobbet, första gången sen han slutade. Ska man då säga att man just tänkte på honom eller låter de som om jag tänker på honom varje dag än, vilket jag definitivt inte gör?!

Världen är liten ibland i alla fall. Man stöter på människor som känner den som känner den som känner mig. Facebook är väl en bra bekräftelse på det, six degrees of separation.

Läste nånstans att det inte är så märkligt egentligen att stöta på grannen i San Fransisco: vi har våra karraktärsdrag och gör saker enligt vissa mönster. Människor man känner är för det mesta rätt lika en själv och handlar enligt snarlika mönster. På tal om Facebook så är det en märklig företeelse, vilket inte egentligen är något nytt. I helgen såg jag en tjej från min gamla skola som blivit vän med mig via Facebook. Hon hälsade inte. Jag gjorde. Vad är en vän? Behövs en ny definition?! Sociala webben håller på att bli asociala verkligheten.

Bild: Kungsparken i Malmö, ser du Turning Torso?

Kommentarer

  1. Tack :) det är arton bilder ihopsatta till en + lite böjande efteråt!

    SvaraRadera
  2. Vad häftig bild! Är glad över att jag hittade hit, gillar din lekfullhet med kameran.

    SvaraRadera
  3. Men om jag inte hälsar i verkligheten så är det för att jag inte känner igen dig!:)

    SvaraRadera
  4. Jenny: Det låter spännande med webbutik! Jag tittar in när du öppnar!

    Viveka: Det är en helt annan sak! :)

    SvaraRadera
  5. Ha! Det är ju helknasigt - en vän på Facebook som inte hälsar i verkligheten. Skumt.

    Cool bild för övrigt!

    SvaraRadera
  6. Vilken underlig "vän"
    Själv är jag lite antifacebook igentligen, även om jag är med och kikar in där ibland. Men det är så få av mina gamla vänner som är med där. Jag är väl helt enkelt lite för gammal för facebook :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg