Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Flytt i tid och Rom

flytta

Att resa är att flytta en kort stund. Låtsas att man bor i staden. Äta osvensk mat. Ha lite saker.

Bilden är från Rom och visar kön in till Peterskyrkan. Den ringlade runt hela Petersplatsen. Men roligast av allt tyckte kag var raden av människor på taket ovanför raden där nere. Så lika men ändå inte. Att resa till Rom är att resa i tiden och förflytta sig bakåt till Romarrikets stenstad, tänka sig hur det var att leva där då, hur de gjorde för att släpa stenarna upp till toppen av Colosseum, hur det var att gå på "match" på Colosseum, hur de formade kolonnerna och när formen började dekoreras från att bara ha varit funktionell. De vet säkert, gubbarna och gummorna på taket.

Fler flyttar hittar du här: tisdagstema.

Kommentarer

  1. Jag skulle gärna åka till Rom! Eller flytta dit för en kort stund ;)
    Du är så kreativ och duktig med dina bilder, du gör så roliga saker! Jag önskar verkligen att jag hade mer tid till att pyssla med mina bilder!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg